duminică, 22 martie 2015

Alternativa educaţională STEP BY STEP


                 Alternativa educaţională  STEP  BY STEP

                                                  Nu-ţi lăsa copiii să se limiteze la ceea ce ştii tu,
                                                   pentru că ei s-au născut în alte vremuri

                                                                                                   Proverb ebraic


         Programul  STEP BY STEP este o metodă alternativă de educaţie a copiilor, creată ca raspuns  la marile schimbări ce se petrec in societate..
În România a debutat în anul 1994 sub numele de Head Start, iar în 1995 a luat numele de STEP BY STEP.
Programul Step by Step promoveaza predarea centrata pe copil.
Modelul acestui program include implicarea prin:
     -  participarea familiei;
     -  didactici adecvate ce ţin cont de personalitatea copilului;
     - poziţia centrală a copilului în abordarea demersului educaţional, bazată pe individualizare;
     -  centre de activitate în sălile de clasă;
     -  instruirea continuă şi susţinerea logistică a educatorilor.
Frost şi Iacobs susţin: “Copii au nevoie să se joace, pentru a-şi dezvolta abilităţile cognitive şi pentru a invăţa despre lumea sociala şi locul lui în ea. Ei invaţă cum să coopereze şi cum să fie generoşi. Ei invaţă să aibă incredere in ei inşişi prin reuşită în încercări pe care şi le stabilesc singuri, prin interacţiunea cu alţi copii şi prin stăpânirea unor elemente de natura preşcolară, fízică, intelectuală şi socială.”
   În acest sistem  educaţia se bazează pe achiziţiile psihologice ale dezvoltării copilului şi vizează cultivarea tuturor calităţilor potenţiale ale acestuia. În primul rînd alternativa Step by Step ia în considerare copilul ca pe un întreg. În locul unei relatii inegale educator - copil, aici copilul este considerat ca fiind o persoana unica,  cu ritm propriu de creştere şi dezvoltare, cu o personalitate şi un stil particular de însuşire a cunoştinţelor, cu antecedente familiale unice. demna de respect, careia cauta sa-i asigure o continuitate individuala în ceea ce priveste dezvoltarea specifica lui.  Toţi ştim că persoane diferite se dezvoltă în ritmuri diferite şi că există perioade individualizate, de dezvoltare. Astfel, predarea este orientata în functie de necesitatile copilului, în ritmul propriu al acestuia
  Invăţămantul preşcolar are o programă cu o viziune deschisă innoirilor, care urmăreste valorificarea potenţialului bio-psiho-social al copilului în raport cu funcţiile educaţiei şi o noua gândire a finalităţilor educaţionale.
  Copilul învaţă prin descoperire în interacţiunea sa cu mediul. Această aternativă educatională incurajează copiii să devină cetăţeni activi şi să aprecieze valorile inerente unui mod de viaţă democratic. Dascălii ii indrumă in efectuarea alegerilor, copiii din aceste clase sunt incurajaţi in a-şi forma şi exprima  propriile opinii.
Educaţia individualizată îl ajută pe copil să meargă spre cunoaşterea lumii înconjurătoare şi identificarea comportamentelor utile, pe căi personale. Copilul
descoperă efectele şi mijloacele colaborării şi negocierii cu semenii în locul unei competiţii pe criterii standard impuse de adulţi.
   Instrumentele prin care se realizeaza individualizarea sunt:
·        alegerea activitatilor din centre;
·        sarcinile;
·        materialele utilizate;
·        evaluarea fiecarui elev prin activitatea  şi propriile lui realizări / afisarea lucrarilor.
Individualizarea   prin motivare pozitivă şi învăţarea  colaborării în lucru pe centrele de activitati ajută la formarea şi maturizarea unor funcţii.
La această vârstă copilul nu e încă apt să înţeleagă şi să suporte competiţia fără urmări negative. Rolul cadrului didactic se transforma din cel de sursa de distribuire a informatiei in cel de facilitator al invatarii.
  Clasele constituite in acest sistem, chiar prin modul cum sunt amenajate şi mobilate, oferă o nouă imagine care reflectă potenţialul fiecărui copil. Aceste clase oferă un mediu familial ce dă copilului o stare de bine, de confort. Un astfel
de mediu dă ocazia cadrului didactic de a crea o atmosferă de lucru plăcută, care să inlăture orice bariere psihologice, sociale, emoţionale, dându-i astfel copilului posibililatea de a gândi liber, de a se manifesta deschis, sincer, critic şi autocritic. Copiii işi dezvoltă astfel autonomia, iniţiativa, autocontrolul, fac alegeri, ba chiar mai mult contribuie la stabilirea regulilor clasei şi la luarea deciziilor, privind folosirea timpului in anumite perioade ale unei zile.
Fiecare zi, intr-o clasa STEP BY STEP,  incepe cu Intalnirea de dimineaţă.  
În cadrul intâlnirii de dimineaţă la prezentarea noutăţilor unii copii vin cu informaţii ce sporesc bagajul de cunostinţe, alţii prezintă situaţii problemă din viaţa sau anturajul lor, iar ceilalţi invaţă să asculte cu interes, să intervină civilizat cu intrebări, pot exprima opinii asupra celor prezentate. Intalnirea de dimineaţă reprezintă una din modalităţile eficiente de realizare a coeziunii grupului prin crearea unui climat propice desfaşurării activităţii intregii zile. Işi propune :
·        să incurajeze ascultarea, impărtăşirea sentimentelor,participarea individuală şi de grup;
·        să-i inveţe pe copii deprinderile necesare devenirii unor membrii activi ai unui grup, ai comunităţii
·        să promoveze respectul faţă de cei din jur;           
·        să exerseze deprinderea de a asculta, de a vorbi,de a sintetiza informaţii;
·        practicarea şi exersarea unor trăsaturi comportamentale
           Buna desfăşurare a activităţilor in clasele STEP BY STEP este favorizată de amenajarea sălii de clasă in centre de activitate care pot varia de la o clasa la alta, dar, de obicei sunt:
-         Ştiinţă,                                                          
-         manipulative,
-         alfabetizare, 
-         constructii,
-         nisip şi apă,
-         artă,
-         joc de rol,
-         joc in aer liber.
         Toate formele de activitate  ce se desfăşoara in programul Step by Step de-a lungul unei zile: intâlnirea de dimineaţă, activitatea pe centre, evaluarea, activităţi recreative, individualizarea, programul de după amiază, se desfăşoară intr-o atmosferă bazată pe incredere, cooperare, toleranţă, atmosferă creată şi dirijată de educatoare( invăţătoare).
         Pe tot parcursul activităţii zilnice, copilul este stimulat să adopte o atitudine activ-participativă, care il va ajuta să dobândească cunostinţe solide, să işi dezvolte gândirea şi trăsaturile pozitive de caracter.
         Intâlnirea de dimineaţă  este urmatâ de activităţile pe centre, care oferă elevilor posibilitatea de a alege activitatea din centre (după ce acestea au fost prezentate),de a explora,de a-şi asuma responsabilităţi. Ele dezvoltă: respectul, comunicarea, spiritul de cooperare.
         La activitatea pe centre fiecare grup are un responsabil,  studiază sarcinile de lucru care solicită copiilor să lucreze individual, in perechi, in echipă.  Sunt valorificate aici cu succes metodele activ-participative capabile să canalizeze energiile elevului, il ajută să-şi insuşească cu interes şi curiozitate noile cunostinţe, il indeamnă să işi pună in joc imaginaţia, intelegerea, puterea de adaptare şi anticipare, memoria. Folosind aceste metode elevul este pus in situaţia să caute, să cerceteze, să găsească singur sau in grup cunostinţele ce trebuie să şi le insuşească, să afle soluţii la probleme, să prelucreze cunoştinţele.
       Activitatea pe centre reprezintă invăţarea prin descoperire, prin contact direct cu materialele, activitate de fixare, consolidare. Invăţarea in centre de activităţi respectă ritmul fiecărui copil şi răspunde nevoilor acestuia.         Activitatea de tip sectorizat ofera copiilor posibilitatea de a se ridica şi a se mişca, de a fi activi şi originali, de a invaţa şi a colabora cu ceilalţi colegi, de a-şi utiliza imaginaţia in activitatea pe care o desfaşoara, exprimând şi acceptând noi idei in munca lor. De asemenea, copii pot pipăi, examina şi manipula o varietate de obiecte şi materiale puse la dispoziţia lor de catre educatoare in aceste centre, jocul fiind considerat inima unui program preşcolar de succes.
   In timpul activităţilor pe centre :
  -  trecerea de la un centru la altul se face cu tot grupul respectiv;
  -  sarcinile din centru sunt schimbate la fiecare rotire;
  -  toţi elevii să treacă in aceeaşi zi prin toate centrele in care se lucrează;
  -  evaluarea se face obligatoriu dupa prima rotire şi la sfârşit, dar se poate face şi după fiecare rotire;
  -  lucrările vor fi expuse.
    Momentul evaluării ce se desfăşoara după parcurgerea unui centru de către fiecare grupă de elevi, este o situaţie de invăţare in care responsabilul fiecarei grupe işi prezintă constatările, observaţiile pozitive şi recomandările asupra realizării sarcinilor de lucru de către fiecare copil din grupa lui. Se fac aprecieri sincere, corecte, critice şi autocritice iar prin ridicarea de mâna ceilalţi intervin cu intrebări sau aduc completări la cele prezentate.
    Situaţiile problemă, ivite uneori, supuse opiniei unui grup de copii sau intregului colectiv, sunt analizate şi rezolvate cu participaiea efectivă a colegilor care dovedesc justeţe şi simţ critic, fac chiar şi recomandările de rigoare.
    Alternativa STEP BY STEP nu recurge la sistemul de notare cu calificative.
Instrumentele de evaluare se bazează pe consemnarea competenţelor ce trebuie achiziţionate de către elev pe parcursul anului şcolar, în concordanţă cu obiectivele prevăzute de programa analitică; precizează conţinuturile abordate, achiziţiile dobândite, eventualele dificultăţi, progresul şcolar şi unele observaţii. În alternativa STEP BY STEP se marchează gradul de achiziţie astfel: competenţă achiziţionată, competenţă in curs de achiziţionare, competenţă neachiziţionată. Bilanţul de sfârşit de an constituie o sinteză a achiziţiilor elevului şi observaţii ale învăţătorului necesare pentru continuitatea educaţională.
     Felul şi cantitatea materialelor utilizate de copii depind de posibilităţile grupei, de implicarea familiei, de sprijinul şi aportul unor sponsori, a unor fundaţii. De multe ori succesul este asigurat de obiecte pe care le adunam din natura –seminţe, scoici, sâmburi, conuri de brad- sau din comerţ –pahare de plastic, peturi, dopuri, capace colorate, beţişoare şi linguriţe din plastic, cutii de carton- copiii oferindu-ne o multitudine de jocuri, acţiuni la care nici nu ne gândim
     Programul STEP BY STEP  ofera şansa fiecărui cadru didactic să-şi puna în valoare imginaţia şi gândirea creatoare în tot ceea ce face pentru copii, sa inveţe noi strategii de dezvoltare a triadei: grădiniţa-familie-şcoală.
     Potrivit sintagmei “să facem din părinte un partener egal la educaţia copilului”,trebuie avute in vedere o varietate de strategii de comunicare cu familiile, care să satisfacă necesităţile acestora prin implicarea în  program. Astfel sporeste preocuparea pentru trebuinţele individuale ale copilului, sunt inlocuite stereotipurile cu o mai mare libertate de a acţiona creator, e mai mare flexibilitatea în programarea activităţii educative. Reciprocitatea existenta intre şcoala si familie reflecta respectul reciproc dintre parinti si cadre didactice.
        Educaţia în alternativa STEP BY STEP înseamna aprecierea ritmului de gândire şi acţiune al fiecarui copil, stimularea imaginaţiei creatoare în povestirile sale, crearea unei atmosfere in care jocul, invăţarea şi munca se desfasoara cu plăcere
        Educatoare trebuie să aibă mult umor, o privire deschisă, un zâmbet binevoitor, o gluma adecvată unei situaţii, un cântecel, o ghicitoare la momentul potrivit, un ajutor substanţial din partea familiei, pentru ca doar împreuna putem obţine rezultate pentru copii.
                                                        “Pentru a fi in adevăr om, trebuie să te gândeşti la două lucruri: că atâţia oameni au fost să fii tu şi tu insuţi esti ca să fie după tine atâţia oameni”
                                                               Nicolae Iorga



BIBLIOGRAFIE:
·       Constandache, Mirela, Suport de curs, Pedagogia Alternativelor Educationale, Constanta, 2009;
·       Hansen,Kirsten;Kaufman,Roxane,Crearea claselor orientate dupa necesitatile copilului, CERMI, Iasi, 1999;
·       Rothschild,Judith;Daniels,Ellen;Crearea materialelor centrate pe copil, CERMI, Iasi,1999.                                            



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu