Alternativa
educaţională STEP BY
STEP
“Nu-ţi lăsa copiii să se limiteze la ceea ce ştii tu,
pentru că ei s-au născut în alte vremuri”
Proverb ebraic
Programul STEP BY STEP este o metodă alternativă de
educaţie a copiilor, creată ca raspuns
la marile schimbări ce se petrec in societate..
În România a
debutat în anul 1994 sub numele de Head Start, iar în 1995 a luat numele de
STEP BY STEP.
Programul Step
by Step promoveaza predarea centrata pe copil.
Modelul acestui
program include implicarea prin:
-
participarea familiei;
-
didactici adecvate ce ţin cont de personalitatea copilului;
- poziţia centrală a copilului în
abordarea demersului educaţional, bazată pe individualizare;
-
centre de activitate în sălile de clasă;
-
instruirea continuă şi susţinerea logistică a educatorilor.
Frost şi Iacobs
susţin: “Copii au nevoie să se joace, pentru a-şi dezvolta abilităţile
cognitive şi pentru a invăţa despre lumea sociala şi locul lui în ea. Ei invaţă
cum să coopereze şi cum să fie generoşi. Ei invaţă să aibă incredere in ei
inşişi prin reuşită în încercări pe care şi le stabilesc singuri, prin
interacţiunea cu alţi copii şi prin stăpânirea unor elemente de natura
preşcolară, fízică, intelectuală şi socială.”
În acest sistem
educaţia se bazează pe achiziţiile psihologice ale dezvoltării copilului
şi vizează cultivarea tuturor calităţilor potenţiale ale acestuia. În primul rînd
alternativa Step by Step ia în considerare copilul ca pe un întreg. În locul
unei relatii inegale educator - copil, aici copilul este considerat ca fiind o
persoana unica, cu ritm propriu de creştere şi dezvoltare, cu
o personalitate şi un stil particular de însuşire a cunoştinţelor, cu
antecedente familiale unice. demna de respect, careia cauta sa-i
asigure o continuitate individuala în ceea ce priveste dezvoltarea specifica
lui. Toţi ştim că persoane diferite se dezvoltă în
ritmuri diferite şi că există perioade individualizate, de dezvoltare. Astfel,
predarea este orientata în functie de necesitatile copilului, în ritmul propriu
al acestuia
Invăţămantul preşcolar are o programă cu o
viziune deschisă innoirilor, care urmăreste valorificarea potenţialului
bio-psiho-social al copilului în raport cu funcţiile educaţiei şi o noua
gândire a finalităţilor educaţionale.
Copilul învaţă prin descoperire în interacţiunea sa cu mediul. Această
aternativă educatională incurajează copiii să devină cetăţeni activi şi să
aprecieze valorile inerente unui mod de viaţă democratic. Dascălii ii indrumă
in efectuarea alegerilor, copiii din aceste clase sunt incurajaţi in a-şi forma
şi exprima propriile opinii.
Educaţia individualizată îl ajută pe copil să meargă spre
cunoaşterea lumii înconjurătoare şi identificarea comportamentelor utile, pe
căi personale. Copilul
descoperă efectele şi mijloacele colaborării şi
negocierii cu semenii în locul unei competiţii pe criterii standard impuse de
adulţi.
Instrumentele prin care se
realizeaza individualizarea sunt:
·
alegerea activitatilor din centre;
·
sarcinile;
·
materialele utilizate;
·
evaluarea fiecarui elev prin
activitatea şi propriile lui realizări /
afisarea lucrarilor.
Individualizarea
prin motivare pozitivă şi învăţarea
colaborării în lucru pe centrele de activitati ajută la formarea şi
maturizarea unor funcţii.
La această vârstă copilul nu e încă apt să înţeleagă şi
să suporte competiţia fără urmări negative. Rolul cadrului didactic se
transforma din cel de sursa de distribuire a informatiei in cel de facilitator
al invatarii.
Clasele constituite in acest sistem, chiar
prin modul cum sunt amenajate şi mobilate, oferă o nouă imagine care reflectă
potenţialul fiecărui copil. Aceste clase oferă un mediu familial ce dă
copilului o stare de bine, de confort. Un astfel
de mediu dă ocazia
cadrului didactic de a crea o atmosferă de lucru plăcută, care să inlăture
orice bariere psihologice, sociale, emoţionale, dându-i astfel copilului
posibililatea de a gândi liber, de a se manifesta deschis, sincer, critic şi
autocritic. Copiii işi dezvoltă astfel autonomia, iniţiativa, autocontrolul,
fac alegeri, ba chiar mai mult contribuie la stabilirea regulilor clasei şi la luarea deciziilor, privind folosirea
timpului in anumite perioade ale
unei zile.
Fiecare zi, intr-o clasa STEP BY STEP,
incepe cu Intalnirea de
dimineaţă.
În cadrul
intâlnirii de dimineaţă la prezentarea noutăţilor unii copii vin cu informaţii
ce sporesc bagajul de cunostinţe, alţii prezintă situaţii problemă din viaţa
sau anturajul lor, iar ceilalţi invaţă să asculte cu interes, să intervină
civilizat cu intrebări, pot exprima opinii asupra celor prezentate. Intalnirea
de dimineaţă reprezintă una din modalităţile eficiente de realizare a coeziunii
grupului prin crearea unui climat propice desfaşurării activităţii intregii
zile. Işi
propune :
·
să incurajeze ascultarea, impărtăşirea sentimentelor,participarea
individuală şi de grup;
·
să-i inveţe pe copii
deprinderile necesare devenirii unor membrii activi ai unui grup, ai
comunităţii
·
să promoveze respectul faţă
de cei din jur;
·
să exerseze deprinderea de a
asculta, de a vorbi,de a sintetiza informaţii;
·
practicarea şi exersarea unor
trăsaturi comportamentale
Buna
desfăşurare a activităţilor in clasele STEP BY STEP este favorizată de
amenajarea sălii de clasă in centre de activitate care pot varia de la o clasa
la alta, dar, de obicei sunt:
-
Ştiinţă,
-
manipulative,
-
alfabetizare,
-
constructii,
-
nisip şi apă,
-
artă,
-
joc de rol,
-
joc in aer liber.
Toate formele de activitate
ce se desfăşoara in programul Step by Step de-a lungul unei zile: intâlnirea de dimineaţă,
activitatea pe centre, evaluarea, activităţi recreative,
individualizarea, programul de după
amiază, se desfăşoară intr-o atmosferă bazată pe incredere, cooperare, toleranţă, atmosferă creată şi dirijată de
educatoare( invăţătoare).
Pe tot parcursul activităţii zilnice,
copilul este stimulat să adopte o atitudine activ-participativă, care il va ajuta să
dobândească cunostinţe solide, să
işi dezvolte gândirea şi trăsaturile
pozitive de caracter.
Intâlnirea de dimineaţă este urmatâ de activităţile pe centre, care oferă elevilor posibilitatea de a
alege activitatea din centre (după ce acestea au fost prezentate),de a
explora,de a-şi asuma responsabilităţi. Ele dezvoltă: respectul, comunicarea,
spiritul de cooperare.
La activitatea pe centre fiecare
grup are un responsabil, studiază sarcinile de lucru care
solicită copiilor să lucreze
individual, in perechi, in echipă. Sunt valorificate
aici cu succes metodele activ-participative capabile să canalizeze energiile
elevului, il ajută să-şi insuşească cu interes şi curiozitate noile cunostinţe,
il indeamnă să işi pună in joc imaginaţia, intelegerea, puterea de adaptare şi
anticipare, memoria. Folosind aceste metode elevul este pus in situaţia să caute,
să cerceteze, să găsească singur sau in grup cunostinţele ce trebuie să şi le
insuşească, să afle soluţii la probleme, să prelucreze cunoştinţele.
Activitatea pe centre reprezintă invăţarea
prin descoperire, prin contact direct cu materialele, activitate de fixare,
consolidare. Invăţarea in centre de activităţi respectă ritmul fiecărui copil
şi răspunde nevoilor acestuia.
Activitatea de tip sectorizat ofera copiilor posibilitatea de a se
ridica şi a se mişca, de a fi activi şi originali, de a invaţa şi a colabora cu
ceilalţi colegi, de a-şi utiliza imaginaţia in activitatea pe care o
desfaşoara, exprimând şi acceptând noi idei in munca lor. De asemenea, copii
pot pipăi, examina şi manipula o varietate de obiecte şi materiale puse la dispoziţia
lor de catre educatoare in aceste centre, jocul fiind considerat inima unui
program preşcolar de succes.
In timpul activităţilor pe centre :
-
trecerea de la un centru la altul se face cu tot grupul respectiv;
-
sarcinile din centru sunt schimbate la fiecare rotire;
- toţi elevii să treacă in aceeaşi zi prin
toate centrele in care se lucrează;
-
evaluarea se face obligatoriu dupa prima rotire şi la sfârşit, dar se
poate face şi după fiecare rotire;
-
lucrările vor fi expuse.
Momentul evaluării ce se desfăşoara după
parcurgerea unui centru de către fiecare grupă de elevi, este o situaţie de
invăţare in care responsabilul fiecarei grupe işi prezintă
constatările, observaţiile pozitive şi recomandările asupra realizării
sarcinilor de lucru de către fiecare copil din grupa lui. Se fac aprecieri
sincere, corecte, critice şi autocritice iar prin ridicarea de mâna ceilalţi
intervin cu intrebări sau aduc completări la cele prezentate.
Situaţiile problemă, ivite uneori, supuse
opiniei unui grup de copii sau intregului colectiv, sunt analizate şi rezolvate
cu participaiea efectivă a colegilor care dovedesc justeţe şi simţ critic, fac
chiar şi recomandările de rigoare.
Alternativa
STEP BY STEP nu recurge la sistemul de notare cu calificative.
Instrumentele de evaluare se bazează pe consemnarea
competenţelor ce trebuie achiziţionate de către elev pe parcursul anului
şcolar, în concordanţă cu obiectivele prevăzute de programa analitică;
precizează conţinuturile abordate, achiziţiile dobândite, eventualele
dificultăţi, progresul şcolar şi unele observaţii. În alternativa STEP BY STEP
se marchează gradul de achiziţie astfel: competenţă achiziţionată, competenţă
in curs de achiziţionare, competenţă neachiziţionată. Bilanţul de sfârşit de an
constituie o sinteză a achiziţiilor elevului şi observaţii ale învăţătorului
necesare pentru continuitatea educaţională.
Felul şi
cantitatea materialelor utilizate de copii depind de posibilităţile grupei, de
implicarea familiei, de sprijinul şi aportul unor sponsori, a unor fundaţii. De
multe ori succesul este asigurat de obiecte pe care le adunam din natura
–seminţe, scoici, sâmburi, conuri de brad- sau din comerţ –pahare de plastic,
peturi, dopuri, capace colorate, beţişoare şi linguriţe din plastic, cutii de
carton- copiii oferindu-ne o multitudine de jocuri, acţiuni la care nici nu ne
gândim
Programul STEP
BY STEP ofera şansa fiecărui cadru
didactic să-şi puna în valoare imginaţia şi gândirea creatoare în tot ceea ce
face pentru copii, sa inveţe noi strategii de dezvoltare a triadei:
grădiniţa-familie-şcoală.
Potrivit sintagmei “să facem din părinte
un partener egal la educaţia copilului”,trebuie avute in vedere o varietate de
strategii de comunicare cu familiile, care să satisfacă necesităţile acestora
prin implicarea în program. Astfel
sporeste preocuparea pentru trebuinţele individuale ale copilului, sunt
inlocuite stereotipurile cu o mai mare libertate de a acţiona creator, e mai
mare flexibilitatea în programarea activităţii educative. Reciprocitatea
existenta intre şcoala si familie reflecta
respectul reciproc dintre parinti si cadre didactice.
Educaţia în alternativa STEP BY STEP înseamna aprecierea ritmului de
gândire şi acţiune al fiecarui copil, stimularea imaginaţiei creatoare în
povestirile sale, crearea unei atmosfere in care jocul, invăţarea şi munca se
desfasoara cu plăcere
Educatoare trebuie să aibă mult umor, o
privire deschisă, un zâmbet binevoitor, o gluma adecvată unei situaţii, un
cântecel, o ghicitoare la momentul potrivit, un ajutor substanţial din partea
familiei, pentru ca doar împreuna putem obţine rezultate pentru copii.
“Pentru a fi in adevăr om, trebuie să te gândeşti la două lucruri: că
atâţia oameni au fost să fii tu şi tu insuţi esti ca să fie după tine atâţia
oameni”
Nicolae Iorga
BIBLIOGRAFIE:
·
Constandache, Mirela, Suport
de curs, Pedagogia Alternativelor Educationale, Constanta, 2009;
·
Hansen,Kirsten;Kaufman,Roxane,Crearea
claselor orientate dupa necesitatile copilului, CERMI, Iasi, 1999;
·
Rothschild,Judith;Daniels,Ellen;Crearea
materialelor centrate pe copil, CERMI, Iasi,1999.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu