INDIVIDUALIZAREA ÎNVAŢAMANTULUI ÎN ALTERNATIVA
EDUCAŢIONALĂ „STEP BY STEP”
Programul „STEP BY STEP” promovează predarea centrată pe copil.
Conţinutul curriculum-ului, metodele active de predare, materialele din clasă,
precum şi interacţiunile copiilor cu adulţii trebuie sa răspundă acestei
diferenţieri individuale.
Abilitatea de a individualiza implică din partea echipei de învăţătoare cunoştinţe referitoare la stadiile
de dezvoltare a copilului si legate de: sănătate, creştere fizică, emoţională
şi cognitive a acestuia. Este vorba de un proces al deciziilor în care învăţătoarea
observa copilul, evaluează la ce punct
de dezvoltare se află acesta şi acţionează astfel încât să obţină un răspuns
particular caracteristic etapei de dezvoltare în care se găseşte copilul. De
aceea, învăţătoarea trebuie să cunoască
în profunzime activităţile potenţiale din fiecare centru de activitate, să
planifice teme şi activităţi, jocuri care oferă copiilor experienţe şi
interacţiuni multiple cu mediul ambient, care întâmpină interesul copilului,
înţelegerea lui, mediul lui de provenienţă. Fiecare centru devine astfel un
laborator de iniţiative, imaginaţie si creativitate pentru copii.
Centrele de activitate influenţează aranjarea clasei, fără a limita o
activitate la nivelul unui singur centru. De exemplu, păpuşile confecţionate de
către copii in centrul „artă”, pot fi utilizate la „construcţii”, unde copiii
au amenajat o
scenă în miniatură sau în centrul
„joc de rol”, unde copiii dramatizează o poveste cunoscută. Prin utilizarea
flexibilă a materialelor se pune în practică ideea conform căreia interesele
copiilor sunt cele care determină conţinutul programului. Copiii noştri
realizează individualizarea atunci când aleg o anumita activitate intr-un
centru potrivit propriilor interese şi nevoi specifice. Când copiii învaţă in
ritmul lor propriu, clasa devine un mediu dinamic şi schimbător, plin de
materiale şi experienţe destinate să corespundă intereselor şi stadiilor de
dezvoltare individuală a copiilor.
În clasele STEP BY STEP învăţătoarele asigură copiilor o mare varietate
de experienţe şi materiale pentru a oferi acestora posibilităţi ample de a
interacţiona cu mediul ambient; copiii învaţă cel mai bine făcând. Ei simt
nevoia să descopere singuri „cum se întâmplă” sau „ce se întâmplă” prin
încercare şi eroare. Experienţele multiple şi active întăresc ideea de
învăţare. Munca în grupuri mici favorizează individualitatea. Invatatoarele trebuie să observe atent modul
în care copiii interacţionează cu materialele. Această observare oferă
informaţii despre activităţi care răspund unor interese specifice (animale,
cosmosul etc) unor nevoi specifice (un copil cu e percepţie limitată a
realităţii necesită întărirea învăţării prin intermediul experienţelor
tactile), sau a unui stil de învăţare (copiii foarte vioi pot fi liniştiţi prin
jocuri la centrul „nisip şi apa”). Pe de altă parte, dacă există centre de
activitate pe care un copil le ignora, învăţătoarea trebuie să afle motivul şi
să găsească soluţii adecvate pentru a-l atrage: fie prin crearea unor jocuri
interesante, fie prin prelungirea activităţii respective în centrul de interes
preferat (un copil care nu utilizează prea des culorile poate fi solicitat să
facă un afiş la centrul „construcţii” etc), fie prin aducerea unor materiale
noi, interesante.
În alternativa STEP BY STEP învăţătoarele trebuie să înţeleagă modul în
care copilul creşte şi dezvoltă pentru a oferi un dispozitiv real de materiale
şi activităţi de învăţare potrivit nivelului individual de dezvoltare a
acestuia. El oferă copiilor timp pentru reflecţie asupra activităţilor
desfăşurate pentru a înţelege conceptele într-un mod integrator. Pun la
dispoziţia copiilor timp pentru a pune întrebări şi pentru a răspunde
propriilor întrebări pentru a-şi extinde aria învăţării. Rolul învăţătoarelor este de a acţiona ca mediatori .
Ele vor găsi căi de a extinde şi a simula jocul prin întrebări deschise pentru
a-l încuraja pe copil să gândească, prin descifrarea unor neînţelegeri, prin
noi informaţii şi materiale, prin organizarea unor scurte ieşiri în mediul
înconjurător care să stimuleze interesul copilului si procesul educaţional.
Prin programul STEP BY STEP învăţătoarele care participă activ la
modelarea unor situaţii de joc, vor aprecia mai bine rolul unui mediu
stimulativ pentru copii, vor înţelege că jocul ca şi activităţile organizate pe
centre de activitate sunt inima unui program şcolar de succes, care asigură
individualizarea învăţării.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu