Primavara
PROBĂ DE EVALUARE
I. Dictare :
“
Trenul este plin…Dar cu multă bunăvoinţă din partea unor tineri politicoşi,
care merg până la o staţie apropiată, se fac locuri pentru doamne. Trenul a
plecat. Goe nu vrea să intre în compartiment; vrea să stea în coridorul
vagonului cu bărbaţii.
-
Nu ! …nu e voie să scoţi capul pe fereastră, mititelule! zice unul dintre
tineri lui Goe, şi-l trage puţin înapoi.
-
Ce treabă ai tu, urâtule ? zice mititelul smucindu-se.
Şi
după ce se strâmbă la urâtul, se spânzură iar cu amândouă mâinile de vergeaua
de alamă şi scoate iar capul.”
(după D-l Goe, Ion Luca Caragiale )
II.Ideea principală a
fragmentului dictat poate fi :
a) Cu multă bunăvoinţă din partea
unor tineri, se fac locuri pentru doamne.
b) Goe nesocoteşte sfatul de a nu
scoate capul pe fereastră.
c) Goe strigă să oprescă trenul
pentru că i-a zburat pălăria.
III. Povestiţi în scris
fragmentul dictat.
IV. Completaţi cu litere
numeralele care lipsesc din titlurile următoare :
“
Capra cu ………….iezi’’; (Ion Creangă)
“Alba
ca Zăpada şi cei …………… pitici “; (Fraţii Grimm)
“
Tatăl şi cei ……………. feciori”;(Poveste populară)
“ Peste ………………….. de ani” (Ion Luca
Caragiale)
V . a) Alcătuiţi două propoziţii: una în
care verbul “a scrie “să fie la persoana
a II a, la numărul plural şi a doua în care verbul “a cere”să fie la persoana a
III a, numărul singular.
b)
Completaţi cu iei, ei, ia, ea :
…… au ajuns primii. Tu …… autobuzul până la
şcoală. ……..ştie când vine trenul. Băiatul ……..numai note bune.
c)
Selectaţi din textul următor părţile de vorbire învăţate şi completaţi tabelul
dat:
Doi
copii au zece baloane roşii şi galbene. Ei vin cu Adriana
la petrecere.Sosesc cinci invitaţi împreună cu Vlad. El aduce tortul.
substantive
|
adjective
|
verbe
|
numerale
|
pronume
|
VI. Analizaţi gramatical
cuvintele subliniate în textul de la punctual c) al exerciţiului de mai sus.
PROBĂ DE EVALUARE
CAPACITATEA :capacitatea de exprimare
în scris
SUBCAPACITATEA: noţiuni de comunicare
(părţi de vorbire)
OBIECTIVE DE EVALUAT :
Elevul va fi capabil să :
O1: să scrie
după dictare lizibil, corect, respectând semnele de punctuaţie şi ortografia
O2: să sesizeze
ideea principală din textul dictat;
O3: să povestească
în scris fragmentul, urmărind firul epic;
O4: să
completeze cu numeralele potrivite titlurile eliptice date;
O5: să introducă verbele
date în propoziţii, respectând condiţiile de număr şi persoană;
O6: să utilizeze
corect iei, ei, ia ,ea în
enunţurile date;
O7: să identifice şi să plaseze în tabel părţile de vorbire studiate;
O8: să folosească în compunere cuvintele şi expresiile de sprijin.
DESCRIPTORI DE PERFORMANŢĂ
FOARTE BINE
|
BINE
|
SUFICIENT
|
I1: scrie textul, respectând punctuaţia, ortografia şi aşe zarea
în pagină
|
I1: scrie textul, având 1-3 gre şeli
|
I1: scrie textul, având 4-5 greşeli
|
I2: identifică ideea
potrivită
|
I2:
|
I2:
|
I3: povesteşte fragmentul, urmărind firul epic, utilizând
amănunte într-o exprimare proprie
|
I3 povesteşte fragmentul, urmărind firul epic, având 1-3 greşeli
|
I3: povesteşte fragmentul, , având 4-5 greşeli
|
I4: completează corect toate cele 4 titluri date
|
I4: completează corect 3 titluri date
|
I4: completează corect 2 titluri date
|
I5: alcătuieşte corect pro poziţiile, utilizând ambele verbe
şi respectând condi ţiile
|
I5: alcătuieşte corect pro poziţiile, utilizând verbele şi
respectând 3 categorii gra maticale.
|
I5: alcătuieşte corect o pro poziţie, utilizând un verb,
respectând categoriile gra maticale corespunzătoare.
|
I6: completează corect în cele 4 situaţii
|
I6: completează corect în 3 situaţii
|
I6: completează corect în 2 situaţii
|
I7: identifică şi completează în tabel toate cele 18 părţi de
vorbire studiate
|
I7: identifică şi completează în tabel 10-17 părţi de vor bire
studiate.
|
I7: identifică şi completează în tabel 5-9 părţi de vorbire
studiate.
|
I8: analizează cele 5 cuvinte precizând părţile de vorbire şi categoriile
gramaticale.
|
I8: analizează cuvintele precizând 4 părţi de vorbire şi 4-5 categorii
gramaticale
|
I8: analizează cuvintele precizând 3 părţi de vorbire şi 2-3 categorii
gramaticale
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu