miercuri, 25 martie 2015

Asa am sarbatorit 100 zile de scoala!










infloresc gradinile


Primavara-proba de evaluare

Primavara
PROBĂ DE EVALUARE

I. Dictare :

            “ Trenul este plin…Dar cu multă bunăvoinţă din partea unor tineri politicoşi, care merg până la o staţie apropiată, se fac locuri pentru doamne. Trenul a plecat. Goe nu vrea să intre în compartiment; vrea să stea în coridorul vagonului cu bărbaţii.
            - Nu ! …nu e voie să scoţi capul pe fereastră, mititelule! zice unul dintre tineri lui Goe, şi-l trage puţin înapoi.
            - Ce treabă ai tu, urâtule ? zice mititelul smucindu-se.
            Şi după ce se strâmbă la urâtul, se spânzură iar cu amândouă mâinile de vergeaua de alamă şi scoate iar capul.”
(după D-l Goe, Ion Luca Caragiale )

II.Ideea principală a fragmentului dictat poate fi :

a) Cu multă bunăvoinţă din partea unor tineri, se fac locuri pentru doamne.
b) Goe nesocoteşte sfatul de a nu scoate capul pe fereastră.
c) Goe strigă să oprescă trenul pentru că i-a zburat pălăria.

III. Povestiţi în scris fragmentul dictat.

IV. Completaţi cu litere numeralele care lipsesc din titlurile următoare :
            “ Capra cu ………….iezi’’; (Ion Creangă)
            “Alba ca Zăpada şi cei …………… pitici “; (Fraţii Grimm)
            “ Tatăl şi cei ……………. feciori”;(Poveste populară)
          “ Peste ………………….. de ani” (Ion Luca Caragiale)

V .    a) Alcătuiţi două propoziţii: una în care  verbul “a scrie “să fie la persoana a II a, la numărul plural şi a doua în care verbul “a cere”să fie la persoana a III a, numărul singular.
            b) Completaţi cu  iei, ei, ia, ea :
            ……  au ajuns primii. Tu …… autobuzul până la şcoală. ……..ştie când vine trenul. Băiatul ……..numai note bune.
            c) Selectaţi din textul următor părţile de vorbire învăţate şi completaţi tabelul dat:

            Doi copii au zece baloane roşii şi galbene. Ei vin cu Adriana la petrecere.Sosesc cinci invitaţi împreună cu Vlad. El aduce tortul.

substantive
adjective
verbe
numerale
pronume






VI. Analizaţi gramatical cuvintele subliniate în textul de la punctual c) al exerciţiului de mai sus.













PROBĂ DE EVALUARE

     UNITATEA DE ÎNVĂŢARE: Primăvara, anotimpul renaşterii

CAPACITATEA :capacitatea de exprimare în scris
SUBCAPACITATEA: noţiuni de comunicare (părţi de vorbire)

OBIECTIVE DE EVALUAT :

Elevul va fi capabil să :

O1: să scrie după dictare lizibil, corect, respectând semnele de punctuaţie şi ortografia
O2: să sesizeze ideea principală din textul dictat;
O3: să povestească în scris fragmentul, urmărind firul epic;
O4: să completeze cu numeralele potrivite titlurile eliptice date;
     O5: să introducă verbele date în propoziţii, respectând condiţiile de număr şi persoană;
O6: să utilizeze corect   iei, ei, ia ,ea  în enunţurile date;
O7: să identifice şi să plaseze în tabel părţile de vorbire studiate;
O8: să folosească în compunere cuvintele şi expresiile de sprijin.

DESCRIPTORI DE PERFORMANŢĂ

FOARTE BINE
BINE
SUFICIENT
I1: scrie textul, respectând punctuaţia, ortografia şi aşe zarea în pagină
I1: scrie textul, având 1-3 gre şeli
I1: scrie textul, având 4-5 greşeli
I2: identifică  ideea potrivită
I2:
I2:
I3: povesteşte fragmentul, urmărind firul epic, utilizând amănunte într-o exprimare proprie
I3 povesteşte fragmentul, urmărind firul epic, având 1-3 greşeli
I3: povesteşte fragmentul, , având 4-5 greşeli
I4: completează corect toate cele 4 titluri date
I4: completează corect 3 titluri date
I4: completează corect 2 titluri date
I5: alcătuieşte corect pro poziţiile, utilizând  ambele verbe şi  respectând condi ţiile
I5: alcătuieşte corect pro poziţiile, utilizând verbele şi  respectând 3 categorii gra maticale.
I5: alcătuieşte corect o pro poziţie, utilizând un verb,  respectând categoriile gra maticale corespunzătoare.
I6: completează corect în cele 4 situaţii
I6: completează corect în 3 situaţii
I6: completează corect în 2 situaţii
I7: identifică şi completează în tabel toate cele 18 părţi de vorbire studiate
I7: identifică şi completează în tabel 10-17 părţi de vor bire studiate.
I7: identifică şi completează în tabel 5-9 părţi de vorbire studiate.
I8: analizează cele 5 cuvinte precizând  părţile de vorbire şi categoriile gramaticale.
I8: analizează cuvintele precizând  4 părţi de vorbire şi 4-5 categorii gramaticale
I8: analizează cuvintele precizând  3 părţi de vorbire şi 2-3 categorii gramaticale










Vine, vine primavara!


marți, 24 martie 2015

Comportamente specifice copilului de 6 – 7 ani[1]

Limbă şi comunicare
• foloseşte corect formule de salut;
• ştie să se prezinte şi să facă prezentări;
• ia parte la conversaţii despre subiecte cunoscute, exprimându-se coerent, în propoziţii complete;
• întreabă şi răspunde la întrebări;
• ştie să facă o invitaţie şi să răspundă la o invitaţie;
• întrebuinţează regulile unui dialog;
• utilizează calităţile expresive ale limbajului oral şi ale celui corporal în transmiterea unor idei şi sentimente;
• ascultă şi reacţionează adecvat la poveşti, poezii, alte tipuri de text (ghicitori, glume, informaţii) transmise fie prin citire sau povestire de către un adult, fie prin mijloace audio-vizuale (CD/ DVD etc.);
• compune propoziţii din două, trei sau mai multe cuvinte şi chiar fraze;
• ştie cum să se poarte cu o carte: cum să o deschidă, de unde începe, cum se întorc filele, să nu îndoaie foile, să nu o murdărească;
• solicită ajutorul adultului atunci când nu înţelege un mesaj;
• utilizează cuvinte noi în contexte adecvate;
• înţelege şi foloseşte corect repere temporale uzuale (acum, azi, ieri, dimineaţă, seară, prânz etc.);
• înţelege şi poate să spună că scrisul are semnificaţie: cuvintele scrise dintr-o carte ne spun o poveste, cele din ziare ne povestesc despre lucruri care se petrec în lume, cuvintele din revistele sportive ne vorbesc despre sportivi etc.;
• îşi recunoaşte numele propriu oriunde îl întâlneşte şi, eventual, îl scrie cu majuscule;
• leagă cuvântul oral de imagine şi de cuvântul scris alăturat (format din cel mult trei litere), înţelegând că acestea sunt nume ale obiectelor, fenomenelor sau persoanelor;
• recunoaşte („citeşte“) în viaţa zilnică şi în cadrul jocurilor de rol: indicatoarele pentru „staţie de autobuz“, „ieşire“, „intrare“, numele diferitelor instituţii: grădiniţă, spital, şcoală etc.;
• utilizează corect instrumentele de scris, respectând normele asociate cu actul scrierii;
• trasează semne grafice corect în ceea ce priveşte mărimea, spaţierea, direcţia de la stânga la dreapta, de sus în josul paginii, lăsând spaţiu pentru „alineat“;
• recunoaşte şi identifică după formă literele şi cifrele şi le denumeşte;
• leagă sunetul de litera de corespondenţă, cu ajutor sau din proprie iniţiativă;
• trasează peste modelul punctat al literei de tipar sau cifrei;
• ia parte la activităţile de joc, de învăţare în grup, sugerează ce este de făcut mai departe într-un joc, o activitate, continuând secvenţe de acţiuni

Ştiinţe
• alcătuieşte grupe de obiecte în limitele 1-10;
• realizează corespondenţa de unu la unu pentru a arăta că o grupă are mai multe sau mai puţine obiecte decât o alta;
• numără crescător în limitele 1-10;
• recunoaşte şi denumeşte cifre în intervalul 1-10;
• alcătuieşte şirul crescător 1-10, înţelegând „creşterea“ cu câte un element de la o „treaptă“ la alta;
• numeşte vecinul din dreapta sau din stânga unui număr (cifră) dat (de exemplu: pentru 3, să identifice pe 2 şi pe 4);
• descoperă care cifră lipseşte într-un şir dat;
• efectuează operaţii de adunare cu unul, două elemente, în limitele 1-10, prin manipulare de obiecte (de exemplu: 2 maşinuţe + 3 maşinuţe);
• înţelege semnificaţia adunării (atunci când o grupă sporeşte numeric prin adăugarea de noi elemente de acelaşi fel);
• descoperă şi comunică despre elementele componente ale lumii înconjurătoare;
• observă procese, exprimă idei şi formulează întrebări în legătură cu cele observate;
• caută informaţii suplimentare despre tema studiată, antrenând părinţii, educatoarea, alte surse de informare;
• aduce la grădiniţă/şcoală cărţi, enciclopedii, CD-uri cu filme documentare, antrenând colegii şi educatoarea/învăţătoarea la discuţii;
• denumeşte/ identifică elemente locale (obiective socio-culturale, economice, istorice, religioase, de interculturalitate etc.);
• analizează/ compară diferenţele de cultură, tradiţii, specific, limbă dintre naţionalităţi, popoare, rase;
• vorbeşte despre semnificaţia unor evenimente naţionale (tradiţionale, religioase, culturale, istorice);
• cunoaşte tipurile de activităţi zilnice desfăşurate în comunitatea în care trăieşte (sănătate, educaţie, transporturi, agricultură, meşteşuguri etc.);
• respectă regulile de igienă individuală şi colectivă;
• cunoaşte existenţa unor comportamente excesive care pot afecta sănătatea (consumul de alcool, tutun, cafea etc.);
• respectă regulile de convieţuire socială manifestând un comportament civilizat în relaţiile cu cei din jur (copii, adulţi).

Om şi societate
• se prezintă pe sine, se descrie;
• îşi prezintă membrii familiei, colegii, prietenii, vecinii;
• răspunde şi formulează întrebări referitoare la identitatea personală (familie, etnie, limba vorbită, cultura, caracteristicile fizice ale celorlalţi);
• interacţionează în mod egal cu toţi copiii din comunitate, indiferent de gen, limba vorbită, etnie sau performanţe (copii cu CES);
• cunoaşte şi aplică reguli privind protecţia vieţii proprii şi a celor din jur (utilizarea gazelor în bucătărie, a prizelor, a instalaţiilor sanitare, a aparatelor electro-casnice etc., precum şi interacţiunea cu persoane necunoscute);
• cunoaşte şi foloseşte (numai în caz de nevoie!) numărul de urgenţă 112;
• învaţă să aştepte într-o situaţie dată; acceptă şi oferă sprijin;
• respectă normele de convieţuire socială şi îşi evaluează comportamentul în raport cu aceste norme;
• conştientizează consecinţele pozitive şi negative ale actelor sale de comportament asupra sa şi asupra celorlalţi;
• acceptă diversitatea de opinii şi atitudini;
• are autonomie în activitatea zilnică; se autoserveşte în situaţii simple care impun acest lucru (masă, spălător, dormitor, activităţi);
• cunoaşte materialele de lucru specifice activităţilor practice şi verbalizează acţiunile specifice întreprinse, folosind un limbaj adecvat;
• execută lucrări practice din materiale diferite, combinându-le între ele;
• ştie să facă o invitaţie, să răspundă la o invitaţie şi să se comporte civilizat într-o vizită;
• manifestă simpatie faţă de cei din jur (oameni şi animale).

Estetic şi creativ
• diferenţiază sunetul vorbit de cel cântat şi sunete produse de diferite obiecte sonore;
• diferenţiază şi reproduce sunete de intensităţi contrastante: tare–încet;
• cântă în colectiv, în grupuri mici şi individual împreună cu sau acompaniaţi de cadrul didactic;
• acompaniază cântecele cunoscute cu mişcări corporale, obiecte sonore sau jucării muzicale (tobă, clopoţel, tamburină etc.);
• ascultă cu plăcere fragmente din creaţii muzicale naţionale şi universale, corespunzătoare vârstei şi preocupărilor sale;
• cunoaşte materialele de lucru specifice activităţilor artistico-plastice;
• utilizează corect instrumentele de lucru (creion, pensulă, carioca, cretă, ceracolor etc.) în exprimarea liberă a gestului grafic;
• execută trasee utilizând diferite instrumente de lucru şi diferite suporturi (hârtie, carton, sticlă, lemn);
• colorează diferite imagini, respectând conturul acestora;
• redă prin desen obiecte sau personaje reale ori imaginare;
• aplică, pe suprafeţe date sau libere, culoarea (cu pensula, buretele, degetul, palma, ghemotocul de hârtie, ghemul de aţă, ţesături rare, ştampila, peria, tubul);
• obţine efecte plastice prin combinarea culorilor sau prin alte tehnici (fuzionare, presare, suprapunere, decolorare, stropire, plierea hârtiei);
• realizează compoziţii plastice, cu teme date sau la liberă alegere, prin prelucrarea formelor spontane (punct, adăugarea unor linii sau puncte) prin intermediul cărora îşi exprimă sentimente şi emoţii trăite;
• modelează diferite materiale prin: mişcare translatorie a palmelor faţă de planşetă, împreunarea capetelor prin lipire, adâncire, apăsare, mişcare circulară, aplatizare;
• elaborează creaţii individuale şi colective cu şi fără temă dată;
• descoperă semnificaţia lucrărilor proprii sau ale altora prin analiza formelor, liniilor, culorilor etc.;
• propune posibilităţi de valorificare a lucrărilor (expoziţii, aniversari, decorări, concursuri, tombole);
• priveşte cu interes şi uneori chiar recunoaşte opere de artă naţionale şi universale, corespunzătoare vârstei şi preocupărilor.

Psihomotric
• cunoaşte şi foloseşte echipamentul specific la activităţile de educaţie fizică;
• respectă regulile de igienă individuală şi colectivă;
• cunoaşte schema corporală;
• răspunde motric la o comandă dată;
• execută corect mişcările diferitelor segmente ale corpului;
• se raportează la un reper dat;
• joacă (utilizând corect mişcările şi regulile) jocuri de mişcare pentru copii, adecvate temei studiate.

Un astfel de profil al (pre)şcolarului nu poate fi format doar de-a lungul grupei mari/ clasei pregătitoare. Este adevărat că în grădiniţă şi în şcoală se desfăşoară un ansamblu de acţiuni cu caracter planificat, sistematic, metodic, intensiv, în scopul atingerii finalităţilor prevăzute în curriculum, dar procesul trebuie gândit continuu şi susţinut şi în familie.








[1] Bibliografie: Modulul „Gata pentru şcoală” - Proiectul pentru Reforma Educaţiei Timpurii

INDICATORI CLR



Nr. Crt.

ITEMUL
PERFORMANŢĂ
REALIZAT
ÎN CURS DE REALIZARE

  1.  
Identif. silabele
4-5 sit.
0-3 sit.

  1.  
Asociază imag. cuvinte, care încep cu acelaşi sunet
4-5 sit.
0-3 sit.

  1.  
Asociază imag. ca noţiune opusă
4-5 sit.
0-3 sit.

  1.  
Descoperă intrusul – fructe din ţară, rechizite, păsări dom., animale, jucării
4-5 sit.
0-3 sit.

  1.  
Decorează
Decorează cu migală, variază culoarea, respectă semnul grafic, respectă ordinea!
Decorează grăbit, neglijent, mai puţin de jumătate din primul vas.
www.didactic.ro


luni, 23 martie 2015

http://www.desprecopii.com/

Albinutelor istete!




Clasa noastră-i de-o privesti
Un tinut ca din povesti:
La  măsutele drăgute
Stau 25 de albinute
si chiar dacă-i frig afară
La noi este primăvară!
Cum asa? Nu ati aflat?
În „stup“ noi am decretat
Că mereu am vrea sa fie
Orele - o bucurie!
Noi  vom fi mai cuminti,
Mai frumosi, mai pregătiti
si le vom asculta cu răbdare
De doamnele noastre învătătoare. 



 Asadar, pentru-nceput
Noi cu totii-am hotărât
Să culegem împreună
Numai mierea cea mai bună!
Cititi mai jos si veti afla
Mierea cum vom aduna:
Cine scrie mai frumos
Sau răspunde cu folos,
Cine stie să se poarte
si citsște tot din carte,
De lucrează si în plus
Sigur va fi cel mai sus!


Lectia de week-end
            Copiilor le place sa se joace cu parintii si parintilor le place sa aiba copii "destepti", dar timpul liber e foarte limitat pentru unii parinti, deci puteti incerca organizarea unei "lectii" la sfarsit de saptamana.
            Avantajul unei astfel de "lectii" consta in oferirea unor informatii de cultura generala copilului si in ajutorul privind insusirea / verificarea cunoasterii unor notiuni de matematica si/sau limba romana predate la scoala, totul amestecat cu joc si voie buna din partea tuturor.
            La aceasta lectie pot participa amandoi parintii, dar si fratii mai mici / mai mari caci unde sunt mai multi distractia creste. 
            In primul rand trebuie gasita tema lectiei (in fiecare saptamana alta, ca sa nu devina plictisitor). Pentru aceasta va puteti inspira din "Cunoasterea mediului" (care, fie vorba intre noi, a cam pierdut din importanta de cand s-a unit cu matematica) sau din pasiunile copilului. O alta sursa foarte bogata o constituie blogurile de "homeschooling" pentru prescolari  sau cele pentru copii mai maricei. Iata un exemplu de lectie in care este imbinata studierea literei U cu "Fram, ursul polar", dar si un blog care este o sursa de inspiratie pentru mine "www.micatelierdecreatie.ro" in care puteti gasi o lectie despre arta, organizata superb si bine documentata.
            Eu am organizat pentru cel mic - Juniorul - lectii pe tema animalelor pornind de la programa de clasa pregatitoare si de la impartirea ei privind studiul animalelor.
            Aceste "machete" incearca sa surprinda mediul de viata al animalelor. Pentru ele am folosit, in special, animale tiparite de pe net pe care copilul le-a colorat, le-am lipit pe carton si cu ajutorul unor betisoare de lemn si le-am infipt in polistiren. In cazul animalelor de la Pol am folosit si niste jucarii pe care le aveam prin casa, iar in cazul "acvariului" niste scoici si melci, amintire de la mare.
            Toate aceste "postere" sunt colorate, desenate, iar vietuitoarele sunt luate tot de pe net, tiparite, decupate, colorate si lipite caci nu prea stam bine cu talentul la desen.
            Intotdeauna, inainte de a face ceva, ne documentam din enciclopediile pe care le avem prin casa sau le achizitionam special pentru lectia noastra, dar apelam si la filmulete si poze pe care le gasim pe internet.