duminică, 22 martie 2015

INDIVIDUALIZAREA ÎNVAŢAMANTULUI ÎN ALTERNATIVA EDUCAŢIONALĂ „STEP BY STEP”


INDIVIDUALIZAREA ÎNVAŢAMANTULUI ÎN ALTERNATIVA
EDUCAŢIONALĂ „STEP BY STEP”



Programul „STEP BY STEP” promovează predarea centrată pe copil. Conţinutul curriculum-ului, metodele active de predare, materialele din clasă, precum  şi interacţiunile copiilor  cu adulţii trebuie sa răspundă acestei diferenţieri individuale.
Abilitatea de a individualiza implică din partea echipei de  învăţătoare cunoştinţe referitoare la stadiile de dezvoltare a copilului si legate de: sănătate, creştere fizică, emoţională şi cognitive a acestuia. Este vorba de un proces al deciziilor în care învăţătoarea  observa copilul, evaluează la ce punct de dezvoltare se află acesta şi acţionează astfel încât să obţină un răspuns particular caracteristic etapei de dezvoltare în care se găseşte copilul. De aceea, învăţătoarea  trebuie să cunoască în profunzime activităţile potenţiale din fiecare centru de activitate, să planifice teme şi activităţi, jocuri care oferă copiilor experienţe şi interacţiuni multiple cu mediul ambient, care întâmpină interesul copilului, înţelegerea lui, mediul lui de provenienţă. Fiecare centru devine astfel un laborator de iniţiative, imaginaţie si creativitate pentru copii.
Centrele de activitate influenţează aranjarea clasei, fără a limita o activitate la nivelul unui singur centru. De exemplu, păpuşile confecţionate de către copii in centrul „artă”, pot fi utilizate la „construcţii”, unde copiii au amenajat o scenă în miniatură sau în centrul „joc de rol”, unde copiii dramatizează o poveste cunoscută. Prin utilizarea flexibilă a materialelor se pune în practică ideea conform căreia interesele copiilor sunt cele care determină conţinutul programului. Copiii noştri realizează individualizarea atunci când aleg o anumita activitate intr-un centru potrivit propriilor interese şi nevoi specifice. Când copiii învaţă in ritmul lor propriu, clasa devine un mediu dinamic şi schimbător, plin de materiale şi experienţe destinate să corespundă intereselor şi stadiilor de dezvoltare individuală a copiilor.
În clasele STEP BY STEP învăţătoarele asigură copiilor o mare varietate de experienţe şi materiale pentru a oferi acestora posibilităţi ample de a interacţiona cu mediul ambient; copiii învaţă cel mai bine făcând. Ei simt nevoia să descopere singuri „cum se întâmplă” sau „ce se întâmplă” prin încercare şi eroare. Experienţele multiple şi active întăresc ideea de învăţare. Munca în grupuri mici favorizează individualitatea.  Invatatoarele trebuie să observe atent modul în care copiii interacţionează cu materialele. Această observare oferă informaţii despre activităţi care răspund unor interese specifice (animale, cosmosul etc) unor nevoi specifice (un copil cu e percepţie limitată a realităţii necesită întărirea învăţării prin intermediul experienţelor tactile), sau a unui stil de învăţare (copiii foarte vioi pot fi liniştiţi prin jocuri la centrul „nisip şi apa”). Pe de altă parte, dacă există centre de activitate pe care un copil le ignora, învăţătoarea trebuie să afle motivul şi să găsească soluţii adecvate pentru a-l atrage: fie prin crearea unor jocuri interesante, fie prin prelungirea activităţii respective în centrul de interes preferat (un copil care nu utilizează prea des culorile poate fi solicitat să facă un afiş la centrul „construcţii” etc), fie prin aducerea unor materiale noi, interesante.
În alternativa STEP BY STEP învăţătoarele trebuie să înţeleagă modul în care copilul creşte şi dezvoltă pentru a oferi un dispozitiv real de materiale şi activităţi de învăţare potrivit nivelului individual de dezvoltare a acestuia. El oferă copiilor timp pentru reflecţie asupra activităţilor desfăşurate pentru a înţelege conceptele într-un mod integrator. Pun la dispoziţia copiilor timp pentru a pune întrebări şi pentru a răspunde propriilor întrebări pentru a-şi extinde aria învăţării. Rolul  învăţătoarelor este de a acţiona ca mediatori . Ele vor găsi căi de a extinde şi a simula jocul prin întrebări deschise pentru a-l încuraja pe copil să gândească, prin descifrarea unor neînţelegeri, prin noi informaţii şi materiale, prin organizarea unor scurte ieşiri în mediul înconjurător care să stimuleze interesul copilului si procesul educaţional.

Prin programul STEP BY STEP  învăţătoarele care participă activ la modelarea unor situaţii de joc, vor aprecia mai bine rolul unui mediu stimulativ pentru copii, vor înţelege că jocul ca şi activităţile organizate pe centre de activitate sunt inima unui program  şcolar de succes, care asigură individualizarea învăţării.                      

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu